Leren van klachten, incidenten en calamiteiten
Cordaan vindt het belangrijk dat geleerd wordt van klachten, incidenten en calamiteiten. Het team Klachtopvang vraagt aandacht voor de meest voorkomende klachten en de daarbij behorende werkwijzen en/of procedures. Tevens worden in de klachtbehandeling trends gesignaleerd, gebaseerd op actuele data, feiten en observaties van de klachtenfunctionarissen, die van invloed zijn op de kwaliteit van de zorg. Deze worden ieder kwartaal besproken met de directie en het management, zodat acties genomen kunnen worden op door cliënten en hun naasten ervaren problemen.
Om van incidenten te leren op teamoverstijgend niveau en om trends te analyseren, gebruiken we binnen Cordaan een centraal systeem: TriasWeb. Per januari 2020 werken we met een nieuwe ‘best practice’-meldroute voor incidenten. Hierdoor is het melden van incidenten voor medewerkers eenvoudiger geworden en kost het hun minder tijd. De analyse van de basisoorzaken van incidenten ligt nu bij de afhandelende manager. Vanwege het gedwongen online vergaderen in 2020 werd het eenvoudiger om online training te geven aan managers van meerdere locaties tegelijk, omdat de reistijd en de reservering van een vergaderruimte wegvielen. Er zijn meerdere trainingen gegeven aan (nieuwe) managers en managementtrainees over het doel van incidenten melden, de afhandeling in TriasWeb, een veilige meldcultuur in het team als randvoorwaarde en het eenvoudig genereren van teamrapportages waarmee medewerkers met elkaar in gesprek kunnen gaan over achterliggende oorzaken van incidenten en daarvoor passende verbetermaatregelen kunnen treffen.
Cordaan bevordert nadrukkelijk een cultuur waarin we leren van incidenten en calamiteiten. Deze situaties onderzoeken we op de mogelijkheid om te verbeteren. Na calamiteiten gebruiken we de PRISMA-methode. PRISMA is een methodiek om incidenten te onderzoeken en te analyseren. Het brengt basisoorzaken in kaart, zodat verbetermaatregelen kunnen worden getroffen.
In 2020 zijn zes calamiteiten gemeld aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Daarnaast zijn er vier interne onderzoeken geweest naar situaties die niet meldingsplichtig waren, maar die we wilden aangrijpen om te kunnen leren en verbeteren. De belangrijkste basisoorzaken die in deze elf onderzoeken naar voren kwamen, waren gelegen op het vlak van bezetting en continuïteit, coördinatie, sturen op kwaliteit en veiligheid, en deskundigheid van medewerkers op een bepaald gebied. Op deze punten zijn gerichte acties ingezet.