Lovende recensies 'Help I need some body' van Theater LeBelle: "Een verrukkelijke wervelstorm van een voorstelling"

donderdag 15 juni 2023

Onlangs zijn er mooie recensies verschenen in het NRC, Het Parool, de Volkskrant en de Theaterkrant over de productie "Help I need some body" van Theater LeBelle (Cordaan), mimetheatergroep Bambi en jongerentheater DEGASTEN. Een voorstelling die allerlei kanten van zorgen voor, zorgen door en zorgen over laat zien. Want wie zorgt er nou eigenlijk voor wie? Zorgtaferelen, uitgebeeld op een absurde, ontroerende en humoristische wijze, die ook zeker voor zorgmedewerkers herkenbaar zullen zijn.

De recensies van NRC, Het Parool en De Volkskrant zijn alleen te lezen voor abonnees. De recensie van de Theaterkrant is voor iedereen toegankelijk. Maar bent u benieuwd? De voorstelling zelf aanschouwen is natuurlijk het allerleukst! Help I need some body is nog t/m 5 juli te zien in het hele land. Lees hier waar en wanneer ze spelen. Tickets zijn verkrijgbaar via de websites van de theaters.

Een stukje uit de recensie van het NRC waarin speelster Brigitte aan het woord is:
"Eén van de spelers die in de huiskamerscène die ik te zien krijg de meeste indruk maakt is Brigitte Ommen, een van de drie spelers van LeBelle. Als een van de laatste hulpverleners komt ze de kamer binnen, maar in tegenstelling tot haar voorgangers is ze niet hyperactief, maar een kalme aanwezigheid in de storm van drukdoenerij. Ommen speelt sinds 2019 bij LeBelle en heeft daar de liefde voor theater gevonden. ‘Ik heb van kinds af aan interesse gehad in theater en veel voor mijn ouders opgetreden. Ik geniet er heel erg van om rollen te spelen, om even niet mezelf te zijn, ontdekken wat ik allemaal kan.’ Sem Jonkers, opgeleid als theaterdocent en onderdeel van het makersteam van de voorstelling, vult aan: ‘Brigitte is ook echt een onderzoeker, ze kan heel erg in het moment staan. In de repetities speelde ze een improvisatiescène met [Bambie-acteur] Paul van der Laan, waarbij ze allebei de rol van zorgdrager op zich probeerden te nemen en geen hulp van de ander accepteerden. Dat eindigde in een hilarische ruzie over wie de ander een stoel op mocht helpen.’ Gevraagd of ze de overstap van de besloten voorstellingen van LeBelle naar een professionele voorstelling voor een groot publiek spannend vindt, antwoordt Ommen ontkennend. ‘Ik was in het begin misschien een beetje zenuwachtig, maar uiteindelijk dacht ik al snel: we gaan er gewoon voor. Ik zit gewoon zo in elkaar, ik ben niet zo gauw bang.’ Jonkers: ‘Je doet nu wel stoer, maar toen je jezelf op de flyer zag werd je wel even emotioneel, toch?’ Ommen lacht er een beetje besmuikt om."

Meer over theater LeBelle

Deel deze pagina