Leren van klachten, incidenten en calamiteiten
Klachten
Cordaan vindt het van belang om bij de klachtafhandeling de cliënt, zijn familielid of betrokkenen verder te helpen bij het oplossen van een gemeld probleem of klacht. Bij klachtafhandeling gaat het dan ook niet in de eerste plaats of de klacht gegrond of ongegrond is maar ook om de aandacht die er is voor de persoon en zijn of haar verhaal. Het team klachtopvang vraagt aandacht voor de ‘meest voorkomende klachten’ en daarbij behorende werkwijzen en/of procedures. Tevens worden in de klachtbehandeling trends gesignaleerd die gebaseerd op de meest actuele data, feiten en observaties van de cliëntvertrouwenspersonen en van invloed zijn op de kwaliteit van de zorg. Deze worden dan ook ieder kwartaal besproken met directie en management teams van de zorgdomeinen, zodat er acties genomen kunnen worden op door de klanten ervaren problemen.
Incidenten
Cordaan maakt gebruik van Triasweb om (bijna) incidenten in de zorg en dienstverlening in te registreren. Dit stelt medewerkers in staat om gemakkelijk een incident te melden. De gemelde incidenten worden ieder kwartaal in een rapportage opgenomen en besproken met directie en management om trends en ontwikkelingen te bespreken. De meest gemelde incidenten betreffen valincidenten, medicatie-incidenten en agressie-incidenten. Uit de zelfevaluatie weten we dat medewerkers het melden van agressie incidenten niet gemakkelijk vinden. Agressie bij cliënten met dementie wordt vaak gezien als “het hoort erbij”. Door hier in 2018 periodiek met teams over te spreken zien wij een toename van gemelde incidenten. Dit draagt bij aan onze ambitie om tot een open en transparante meldcultuur te komen waarin leren en verbeteren voorop staat.
Calamiteiten
Cordaan meldt calamiteiten en geweld in de zorgrelatie aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg & Jeugd. Hiervoor heeft Cordaan de beschikking over een aantal opgeleide onderzoekers die met de Prismamethode onderzoek doen in de gemelde calamiteit. De uitkomsten worden besproken met directie en managementteams. De verbetermaatregelen worden met en binnen de V&V teams ingezet. In 2018 hebben de Prisma onderzoekers deelgenomen aan een herhalingstraining Prisma Praktisch.