Medewerkers
Arbeidsmarkt
Het goed omgaan met de veranderende arbeidsmarkt vraagt om een veelzijdige aanpak. In de eerste plaats is er specifieke aandacht voor het behoud van medewerkers. Hiernaast heeft Cordaan een eigen arbeidsmarktcampagne ontwikkeld voor de werving van nieuwe collega's. Deze werving richt zich op opgeleide zorgmedewerkers (ervaren en startend), maar ook op zij-instromers die worden opgeleid binnen Cordaan. Cordaan heeft op één van haar locaties samen met het ROC in 2018 een zogenaamd Fieldlab ontwikkeld met een eigen op maat gemaakt opleidingsprogramma voor zij-instromers Verzorgende IG. In 2018 zijn er 4 zij-instroomklassen Verzorgende IG gestart en heeft de eerste klas het diploma in ontvangst kunnen nemen.
Aandacht, werkplezier & vakmanschap
Om medewerkers in staat te stellen hun werk goed en met plezier te kunnen doen is aandacht voor opleiding en ontwikkeling van groot belang. Daarom is in 2018 de interne campagne 'Je komt tot bloei' gestart waarin medewerkers werden uitgedaagd het initiatief te nemen om cursussen en trainingen te volgen. Natuurlijk zijn er ook veel trainingen actief aangeboden die gaan over deskundigheid en bevoegd- en bekwaamheid. Tot slot zijn in 2018 de medewerkers getraind in het omgaan met het nieuwe Cliëntendossier. Dit gebeurde zoveel mogelijk in en om het werk, zodat direct in de praktijk werd geleerd. Opleiders hebben op de werkvloer op maat trainingen gegeven op de locatie en binnen teams.
Duidelijk is dat er behoefte is aan een vervolg aan leermomenten zoals bijvoorbeeld rondom methodisch werken, het formuleren van doelen, rapporteren en (afhankelijk van het zorgdomein) het gebruik van het ECD vanuit de visie op zorg. Hier zal in 2019 aandacht voor zijn.