Bewegen voor cliënten kan ook online
Bryan de Groot (26) en Kenza El Ahmadi (27) werken als bewegingsagogen bij Cordaan. Samen verzorgen ze onder de noemer ‘Beweeg u fit’ al geruime tijd succesvolle online bewegingssessies voor cliënten. Ze vertellen over hun ervaringen, uitdagingen en tips voor anderen die hiermee aan de slag willen gaan.

Hoe zijn jullie bewegingsagoog geworden?
Bryan: "Ik werk inmiddels zes jaar als bewegingsagoog bij Cordaan. In het begin combineerde ik dit werk met een verzorgingstehuis in Den Haag, maar nu ben ik al vijf jaar volledig bij Cordaan actief. Ik werk deels bij Sport & Bewegen (S&B) en driekwart bij de mobiele DAC ggz. Mijn werk is daardoor heel afwisselend. Daarnaast zit ik in het talenten-traject betaald voetbal als assistent scheidsrechter."
Kenza: "In 2016 combineerde ik mijn werk tussen twee dagen sport en twee dagen bij dagbesteding de Boei. Ik gaf toen ook nog zwemles. Na verloop van tijd kon ik fulltime naar sport overstappen, en momenteel werk ik vier dagen per week. Ik geniet enorm van de variatie. We hebben veel verschillende doelgroepen en locaties, daardoor verveel ik me nooit. Ook ons team is geweldig; we kunnen alles met elkaar bespreken, zelfs persoonlijke dingen of uitdagingen in het werk."
Hoe kwam het idee voor online bewegingsactiviteiten tot stand?
Bryan: "Toen het idee voor digitale dagbesteding werd gelanceerd, benaderde mijn manager mij meteen om mee te denken over de invulling van online bewegen. Kenza werd ook gebeld, zij kreeg wat minder uitleg en werd gevraagd om mee te doen."
Kenza: "Klopt, ik vond het meteen prima om te doen, maar wist eerst niet precies wat het inhield. Bryan legde me uit hoe hij het voor zich zag. Ik was in het begin vooral gericht op het bewegen en ging er een beetje vanuit dat Bryan de digitale kant zou opvangen. Ik vind mezelf een digibeet en had ook eigenlijk ook niet zoveel met digitale middelen. Gelukkig bleek het simpeler dan gedacht."
Bryan: "We wilden het samen doen om het levendig te houden. Eerst zaten we naast elkaar met de ruggen naar elkaar toe, maar nu zitten we achter elkaar. Eén van ons richt zich op het scherm en het voorste deel van de groep, terwijl de ander de fysieke groep begeleidt. Elke 20 minuten wisselen we af. Dit werkt veel beter, omdat we zowel de online deelnemers als de mensen op locatie goed kunnen begeleiden."
Welke uitdagingen komen jullie tegen tijdens online sessies?
Bryan: "De techniek is soms lastig. Sommige locaties hebben zwakke wifi, waardoor het beeld soms stilvalt. Cliënten horen ons dan wel, maar zien ons tijdelijk niet. Daarnaast missen we soms de locatienamen op het scherm, waardoor persoonlijk aanspreken lastig is. We kunnen dan alleen algemene aanwijzingen geven."
Kenza: "In het begin vond ik het lastig om via het scherm persoonlijk contact te maken, maar dat gaat nu beter met onze aangepaste opstelling. Ik probeer de online deelnemers aan te moedigen door te benoemen wat ik zie, zoals: 'dansen is ook beweging!'. Hiermee geef ik ze het gevoel dat we ze echt zien." Ik wil proberen om de online deelnemers nog meer persoonlijk te motiveren.

Hoe verloopt de motivatie van deelnemers online?
Bryan: "Motivatie is cruciaal. Online motiveren is vergelijkbaar met wat we doen in de fysieke sessies, maar de persoonlijke beleving is anders voor deelnemer, omdat je iemand niet recht in de ogen aankijkt. Daarom is het belangrijk dat er een begeleider op locatie bij zit om deelnemers actief te stimuleren."
Kenza: "Het leukste vind ik als cliënten die eerst geen zin hadden uiteindelijk toch meedoen en achteraf trots zeggen: ‘Ik heb het toch gedaan.’ Dat geeft mij veel voldoening."
Bryan: "We merkten dat medewerkers op locatie steeds actiever betrokken raken, wat enorm helpt om cliënten enthousiast te krijgen. Het kostte tijd om iedereen mee te krijgen, maar inmiddels zijn onze sessies enorm populair geworden. Dat geeft veel energie!"
Wat verklaart volgens jullie het succes van jullie online activiteiten?
Bryan: "Het succes zit vooral in onze persoonlijkheden. Sommige deelnemers vinden mijn stijl leuk, met zingen en gezelligheid, anderen waarderen juist Kenza’s persoonlijke aandacht en zorgzaamheid. We lachen veel samen en brengen positiviteit mee. We zijn inmiddels herkenbare gezichten geworden, deelnemers herkennen ons van 'tv'. Dat draagt enorm bij aan het enthousiasme en de sfeer tijdens de sessies."
Wat adviseren jullie andere organisaties die met online bewegen willen starten?
Bryan: "Geef niet te snel op. Het kost tijd voordat cliënten enthousiast raken. Zorg ervoor dat je enthousiaste mensen neerzet die het leuk vinden om online te begeleiden. Neem medewerkers goed mee, geef vooraf duidelijke uitleg en praktische tips om problemen op te lossen. Laat medewerkers ervaren hoe ze cliënten optimaal kunnen motiveren."
Kenza: "Precies. Laat je niet ontmoedigen als het niet meteen goed loopt. Met geduld, enthousiasme en een goede samenwerking kun je online bewegen tot een groot succes maken!"


