Incidenten
Tijdens de zorg en begeleiding die dagelijks door honderden medewerkers worden geboden, zijn er ook onbedoelde gebeurtenissen. Van zo’n gebeurtenis, een incident, willen we leren. We registreren incidenten met een cliënt (MIC) of met een medewerker (MIM) in een centraal systeem, TriasWeb. De teammanager van het team waar het incident is gemeld, is verantwoordelijk voor de afhandeling van de incidentmelding en kan op ieder gewenst moment de melding analyseren. Het doel van zorgvuldige incidentenregistratie is dat we van het incident leren en we verbetermaatregelen kunnen treffen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.
In 2020 zijn 4.015 incidenten gemeld in TriasWeb; dit is een toename van 25% in vergelijking met het voorgaande jaar. De stijging van het aantal gemelde incidenten is met name te zien bij de locaties van De Werf, waar mensen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking en/of autisme wonen. De drie meest voorkomende incidenten betreffen agressie en grensoverschrijdend gedrag[1], medicatie, en vallen. Percentueel is deze verdeling nagenoeg hetzelfde als in 2018 en 2019. De stijging van het aantal meldingen is enerzijds te verklaren doordat cliënten meer spanningen ervaarden vanwege de impact van coronamaatregelen zoals het sluiten van de dagbesteding en bezoekverbod. Anderzijds heeft de vereenvoudigde meldroute in TriasWeb sinds januari 2020 en de extra aandacht die is besteed aan het melden en leren van incidenten richting managers, ervoor gezorgd dat de meldingsbereidheid onder medewerkers is toegenomen.
[1] Dit is inclusief een klein aantal incidenten van seksueel grensoverschrijdend gedrag.