Zelfsturende teams in de zorg: tips & tricks

maandag 6 februari 2017

Hoe maak je een succes van de overgang naar zelfsturende teams? Het antwoord ligt eigenlijk voor de hand: door met medewerkers te communiceren en hen te motiveren. Toch blijft aandacht hiervoor nodig. Dat blijkt uit onderzoek van Lisa Bekkema - bestuurs- en organisatiewetenschapper en HR-trainee bij Cordaan - bij twee grote (thuis-)zorginstellingen in Nederland.

Uit onderzoek blijkt dat zelfsturing kan leiden tot een betere kwaliteit van zorg. Met kwaliteit van zorg wordt bedoeld dat cliënten tevreden zijn met de zorg die zij ontvangen, voelen dat er naar hen geluisterd wordt, dat zij behandeld worden met respect, inspraak hebben in de geleverde zorg en verder kunnen leven zoals ze dat gewend waren. Dit wordt ook wel ‘aandachtige zorg’ genoemd. Zelfsturing kan zorgen voor meer tijd voor directe zorg, meer tevreden cliënten en gemotiveerde medewerkers.

Lees hier het volledige artikel op Platform Overheid.nl.

Deel deze pagina