Deskundigheid en kennisontwikkeling
De meeste teams beoordeelden de deskundigheid van het team als goed en gaven aan meer te willen leren. De cliëntpopulatie is in ontwikkeling (doorstroom van cliënten en instroom nieuwe cliënten) en hierdoor hebben medewerkers te maken met nieuw gedrag etc. Teams zien dat hier op sommige vlakken bijscholing nodig is. In 2019 zijn hier met de verschillende leerinterventies en de ontwikkelingen van leerlijnen voor bijv. LVB en MVB mooie stappen ingezet.
Er zijn in 2019 per domein leerprogramma’s opgesteld. Het doel van het werken met het leerprogramma is dat je, als medewerker, je werk goed kan doen, je verder kan ontwikkelen in je vak, en je zodoende de juiste ondersteuning kan bieden aan cliënten en aan collega’s. Deze informatie geeft richting om met collega’s en de manager een keuze te maken in waar een medewerker zich in wil, en moet laten scholen en ontwikkelen. De ‘Praktijkadviseur leren en ontwikkelen’ kan hierbij een advies geven. Met de leerprogramma’s wordt inzichtelijk welke basisscholing en verdiepende scholing nodig is voor de deskundigheid van medewerkers. De deskundigheid van medewerkers is inzichtelijk gemaakt in het leermanagementsysteem.