Leren van klachten, incidenten, calamiteiten
Cordaan bevordert nadrukkelijk een cultuur waarin we kunnen leren van incidenten en calamiteiten. Zowel de Raad van Bestuur als de directies maken zich hier hard voor.
Team Klachtopvang vraagt aandacht voor de meest voorkomende klachten en de daarbij behorende werkwijzen en/of procedures. Zij signaleren trends, gebaseerd op de actuele data, feiten en observaties van de klachtenfunctionarissen. Deze trends bespreken zij ieder kwartaal met de directie en het management van de zorgdomeinen, zodat acties genomen kunnen worden op door de cliënten en hun naasten ervaren problemen.
Om op teamoverstijgend niveau van incidenten te leren, gebruiken we binnen Cordaan een centraal systeem: TriasWeb. We analyseren kwaliteit in de kwartaalrapportages op domeinniveau, om te komen tot teamoverstijgende verbetermaartegelen. Daarnaast zetten we steeds meer in op analyse van de basisoorzaken dicht op de uitvoering: bij de afhandelende manager. Deze wordt waar nodig ondersteund door de afdeling Kwaliteit.
Nieuwe managers kregen ook in 2021 een training waarin het doel van incidenten melden werd belicht. Er is daarbij aandacht voor de veilige meldcultuur in het team als randvoorwaarde. Managers leren hoe de afhandeling in TriasWeb werkt, en hoe zij eenvoudig teamrapportages kunnen maken. Hiermee kunnen medewerkers met elkaar in gesprek gaan over achterliggende oorzaken van incidenten om daarvoor passende verbetermaatregelen te kunnen treffen.
Als er zich een (mogelijke) calamiteit heeft voorgedaan gebruiken we de PRISMA-methode. PRISMA is een methodiek om incidenten te onderzoeken en te analyseren. Het brengt basisoorzaken in kaart, zodat verbetermaatregelen kunnen worden getroffen.
In 2021 zijn vanuit de VGZ Wlz twee calamiteiten gemeld aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Daarnaast zijn er zes interne onderzoeken geweest naar situaties die niet meldingsplichtig waren, maar die we wilden aangrijpen om te kunnen leren en verbeteren.
De belangrijkste basisoorzaken die in deze acht onderzoeken naar voren kwamen, waren gelegen op het vlak van bezetting en continuïteit, coördinatie, sturen op kwaliteit en veiligheid, en deskundigheid van medewerkers op een bepaald gebied. Op deze punten zijn gerichte acties ingezet.